עריכה לשונית מהי

לחץ לפרטי כותב המאמר

העריכה הלשונית היא אפוא עולם רבגוני ואף מרתק. מהעורך נדרשת רגישות רבה בגישתו לטקסט ולכותב, שכן הטקסט יקר לכותב, כי הוא מייצג אותו בהיבט חשוב מאוד לתדמיתו בחברה, וצריך להקשיב לקולו של הכותב ולאפשר לו להדהד מתוך המילים ולהיזהר ברצונותיו ובסגנונו האישי. מצד אחר העורך אחראי על עמידת הטקסט בתקנים הנדרשים לפי המקרה, והוא מייצג את הזיכוי של ראוי ולא-ראוי, נכון ולא-נכון. מובן שהעורך אינו שוטר במשטרת הלשון, אבל גם הכותב רוצה שהוא לא ייתפס בטעויות וגם לשותפים אחרים לתהליך, כפי שתוארו לעיל, יש דרישות ותנאים, שצריך לעמוד בהם כדי "לספק להם את הסחורה".



באתרי תוכלו למצוא מאמר מקיף ומפורט על מהותה של עריכת הלשון. כאן אתאר את התהליך על קצה המזלג, ובסגנון פיוטי במקצת.

כל טקסט הוא אמירה, ויש מגוון גדול של אמירות.

לכל טקסט יש כותב ונמען (אפילו אם הנמען הוא הכותב עצמו, למשל ביומן פרטי).

בדרך מהכותב-ההוגה לנמען ייתכן שיהיו קשורים מתווכים שונים, והשיקולים הנוגעים לתהליך הראוי בהפקת הטקסט קשורים, בין היתר, בשותפים ליצירתו, ובין היתר, העורך המדעי, המו"ל, המנחה של עבודה אקדמית,  ועורך הלשון.

ככל שההקשר הפומבי והציבורי של הטקסט דומיננטי יותר, כך יש לתת תשומת לב רבה יותר לעקרונות המקובלים בחוג השיח שהטקסט נכתב למענו. להמחשה, כשמו"ל מוציא לאור טקסט, הוא ידרוש שהכתיב והפיסוק הטקסט יהיו לפי הכללים הנהוגים בפרסומיו, וכשדוקטורנט מגיש את עבודתו לקריאה עליו לדייק בשיטת ההפניות הביבליוגרפיות, גם אם הוא אדם פיוטי, ייחודי ומלא השראה ודמיון, ואף אם ההיבט הזה של עבודתו נראה לו טכני ומשמים.

בתהליך המשותף של יצירת הטקסט העורך הלשוני יכול להידרש לטפל בתחומים אחדים, ובקצרה, מהקל אל הכבד: דיוק והתקנה לפי הכללים של הכתיב והפיסוק; ליטוש סגנוני ואופטימיזציה של המבנה התחבירי  ושל מהלך הטיעון; ביקורת התוכן בתפקידו כאחד הקוראים האחרונים של הטקסט לפני פרסומו או הגשתו, בגדר יחידת בקרת איכות של המוצר המועמד לצאת לדרכו העצמאית. כמו כן העורך יטפל בדרך כלל בהיבטים הטכניים של העיצוב הגרפי, כגון הגדרות הכותרות, כיתובים לאיורים, ארגון טבלאות, ואף יסודות של גוף הטקסט, ולמשל איך ייראו פסקת ציטוט, הערות השוליים, הרשימה הביבליוגרפית וכן הלאה. ויש עוד מטלות שהעורך יכול להידרש להן, ולמשל ניקוד (בשירה, בספרי ילדים, ואף בטקסטים המיועדים למשל לקהילות דוברות עברית אבל לא ברמת שפת אם), תרגום, השוואת טקסט מתורגם למקור (בעריכת תרגום) ועוד.

העריכה הלשונית היא אפוא עולם רבגוני ואף מרתק. מהעורך נדרשת רגישות רבה בגישתו לטקסט ולכותב, שכן הטקסט יקר לכותב, כי הוא מייצג אותו בהיבט חשוב מאוד לתדמיתו בחברה, וצריך להקשיב לקולו של הכותב ולאפשר לו להדהד מתוך המילים ולהיזהר ברצונותיו ובסגנונו האישי. מצד אחר העורך אחראי על עמידת הטקסט בתקנים הנדרשים לפי המקרה, והוא מייצג את הזיכוי של ראוי ולא-ראוי, נכון ולא-נכון. מובן שהעורך אינו שוטר במשטרת הלשון, אבל גם הכותב רוצה שהוא לא ייתפס בטעויות וגם לשותפים אחרים לתהליך, כפי שתוארו לעיל, יש דרישות ותנאים, שצריך לעמוד בהם כדי "לספק להם את הסחורה".

על מהותה של העריכה הלשונית נכתב רבות. יש ערך "עריכה לשונית" בוויקיפדיה, יש מאמרים גדולים וקטנים בעיקר באתרים של עורכי לשון (וגם באתרי תוכלו למצוא מאמר רחב-היקף על הנושא), וניתן למצוא מאמרים, דיוני פורום, ובלוגים אחדים העוסקים בשאלות רגישות הנוגעות בגבולות סמכותו של העורך, כחלק מהסוגיה הכללית של גבולות הנכון והלא-נכון בלשון (באתרי תוכלו למצוא גם כמה לינקים למאמרים כאלה, ובין היתר למאמריו המצוינים של יאיר אור, שהופיעו במרשתת). למטרתנו כאן, די בה שכתבתי עד כה.

חזור למאמרים

עודכנו לאחרונה

כרטיסי עסק חדשים

דבר העורך:

פרוסייטס שמה לעצמה מטרה להקים ברשת האינטרנט פורטל עסקים המספק כרטיסי עסק חינם ומקדמם ברשת האינטרנט ברמה גבוה, כך שאנשים ימצאו את כרטיסי העסק בחיפוש במנועי חיפוש, על מנת שכרטיסי העסק ייקודמו ברשת האינטרנט פרוסייטס משתמשת ביידע הרחב שקיים ברשותה ומכוונת בעיקר לקידום במנוע החיפוש גוגל שמהווה למעלה מ 95% החיפושים בישראל, בפתיחת כרטיס עסק אתה הלקוח מתבקש למלא את כל הפרטים והאפשרויות הקיימות בכרטיס העסק, ולעדכן את כרטיס העסק כל כמה ימים ( או שבועות) , בעזרת הידע שלנו בקידום ועדכון הכרטיס באופן שוטף הן באופציות הקיימות והן באופציות שמתעדכנות מפעם לפעם כרטיס העסק ישגשג, ובעזרתו גם העסק שלך, ביחד נדאג שאתה תרוויח. כרטיס העסק בפרוסייטס הינו כרטיס עסק דינמי וחינמי , כרטיס העסק קל לפתיחה , התחל בפתיחת כרטיס עסק על ידי לחיצה על הכפתור " כרטיס עסק חינם " בראש הדף, בשלב הראשון תתבקש למלא פרטים כללים אודות העסק לאחר שלב זה יהיה בידך שם משתמש וסיסמה לעדכון כרטיס העסק, כאשר תיכנס לעדכן את כרטיס העסק תבחין כי ישנם אפשרויות נוספות כגון: הוספת תמונות וידאו, מוצרים ושירותים וכו', כל קושי או שאלה שמתעוררת בזמן פתיחת כרטיס העסק פרוסייטס מזמינה אותך ליצור קשר עם הנהלת האתר ואלה ישמחו להעניק לך את מלוא תשומת הלב, פרוסייטס מאחלת ללקוחותיה עסקים פוריים.

למה לי לפתוח כרטיסי עסק ? ולמה בפורטל העסקים פרוסייטס

בפרוסייטס הבחינו כי לעסקים רבים יש קושיי באחזקת אתר וקושיי רב יותר לקדמו ברשת האינטרנט על כן פרוסייטס הקיימה אינדקס עסקים אשר בתכליתו הוקם לקדם עסקים, על מנת שלך יהיה קל פרוסייטס תשלח לך מייל אחת לכמה שבועות אשר תתבקש לבצע עדכון או הוספת אינפורמציה כזאת או אחרת, ברשת האינטרנט קיימת סטיגמה לאתרים שמספקים שרות פתיחת כרטיס עסק חינם, "פתח ושכח" פרוסייטס מבקשת באופן מפורש מהלקוחות לדאוג לעדכן את כרטיס העסק אחת לכמה ימים ( או שבועות ספורים ) על מנת שהקידום בכרטיס העסק יהיה מקסימאלי, כמו כן פרוסייטס תשמח לעזור בהקמת כרטיס העסק אם בכתיבת החומר ואם בהכנסת תמונות, ואף בבחירת מילות מפתח/תיאור העסק, אנו מלאי תקווה כי הצלחנו להעביר את מטרת האתר בצורה טובה, והבחנת שלא מדובר בעוד כרטיס עסק.

*פורטל עסקים/אינדקס עסקים פרוסייטס ראשית למחוק כרטיסי עסק על פי דעתה ורצונה בלבד וללא כל התחשבות בשום גורם בכל זמן ובכל עת.
תודה פורטל עסקים פרוסייטס.
קידום עסקים בפורטל העסקים על ידי כרטיס עסק

Copyright © 2007-2019 prosites.co.il . All rights reserved.
  -  
  -