menu

צאטבוט AI לאתרי WordPress

"מעשה כיעור" לא בהכרח מפסיד כתובה

במרבית הפעמים לקראת גירושין מוגשת תביעה בשם הבעל לבית הדין הרבני על מעשה כיעור של האשה, המטרה הברורה היא להפסיד לה את כתובתה.

face 2019-08-06 00:00:00


ישנה טעות רווחת ונפוצה כי מעשה כיעור גורם לאשה להפסיד את כתובתה, אך לא היא, הדברים אינם כפשוטם.

במאמר זה נסקור את הנושא וניווכח כי פעמים רבות גם אם תיתפס האשה במעשה כיעור אין בכך כדי להפסיד לה את כתובתה יחד עם התוספת.

כבר בתחילת דברינו נדגיש כי אין במעשה כיעור עצמו כדי להפסיד לאשה את כתובתה.

היסוד ההלכתי המורה כי במעשה כיעור ניתן להפסיד לאשה את כתובתה נובע מהסיבה הפשוטה שכשמתרחש מעשה כיעור אנו תולים שבוודאי לאחר מכן התרחש גם מעשה זנות, אולם אילו היה לנו ידיעה לכך שמעשה הכיעור לא גרר אחריו מעשה זנות ודאי,  במקרה זה לא תפסיד האשה כלל את כתובתה, יתכן ויהיה דינה כעוברת על דת, אולם בכדי שנגדיר אשה כעוברת על דת יש חובה לבעלה להתרות בה קודם למעשה, דבר שלא קורה במרבית המקרים.

ונסביר את הדברים:

לעניין מעשה כיעור הובא ברמב"ם  הלכות אישות פרק כ"ד הלכה ט"ו כך: "כיצד היא יוצאה משום שם רע, כגון שהיו שם עדים שעשתה דבר מכוער ביותר, שהדברים מראין שהיתה שם עבירה אף על פי שאין שם עדות ברורה בזנות וכו`,  אם רצה בעלה להוציאה תצא בלא כתובה, ואין זו צריכה התראה".

והיינו, שאף על פי שלא ראינו בעדות ברורה שזינתה, אבל אנו תולים שבודאי זינתה, ולכן מפסידה כתובתה אף ללא התראה, היות ואנו תולים שהיה פה מעשה זנות, ומעשה זנות מצד עצמו יוצר הפסד כתובה [ועל אף שאין אנו אוסרים אותה על בעלה, אולם זהו הגדר שחז"ל קבעו שלענין לאסור אשה על בעלה צריך עדות ממש, ולענין הפסד כתובה, מספיק לנו שתולים שבודאי היה זנות].

והיוצא מזה שאין עשיית דבר מכוער יוצר הפסד כתובה, אלא היות והיה מעשה מכוער תולים אנו שזינתה, ומה שיוצר את הפסד הכתובה, זהו מעשה הזנות, ולא עשיית דבר מכוער.

יוצא כי עצם מעשה עשיית דבר מכוער, לא יוצר הפסד כתובה.

בתיק מספר 5904-21-1  בבית הדין הרבני מיום 17/7/200 נדון מקרה באשה ששהתה עם ידיד שלה בביתו במשך לילה שלם!! הבעל דרש להכריז כי בית הדין יראה במעשה זה כמעשה כיעור ובכך יפסיד לה את כתובתה אולם בית הדין למרות שזהו המקרה הקלאסי בהלכה למעשה כיעור האמין לדברי האשה ולדברי הידיד שהצהירו כי לא קיימו כל יחסים פיזיים ופסק כי על הבעל לשלם לאשה את כתובתה יחד עם תוספת הכתובה למרות שמעשה זה הינו מעשה כיעור.

סברת בית הדין הינה כמו שהסברנו לעיל, אין במעשה כיעור לכשעצמו בכדי להפסיד לאשה את כתובתה, אלא רק אם יהיה לבית הדין ברור כי מעשה הכיעור גרר אחריו מעשה זנות.

ישנם פסקי דין רבים המורים זאת ולהוי ידוע כי דבר זה מעוגן היטב בהלכה היהודית ובדברי הפוסקים.

חזור למאמרים

צאטבוט AI לאתרי WordPress
אולי יעניין אותך משהו מהרשימה:
עורך דין גירושין

לפעמים זאת דווקא הדרך הקלה וזולה יותר

מה ההבדל בין נוטריון לעורך דין

כשמדובר בעורך דין לענייני מקרקעין, או פלילי, או נזיקין… וכד` לא צריך הסברים מיוחדים. אבל נוטריון? מה...

בדיחות על בגידות

סיפורי בגידות מולידים בדיחות על בגידות אך לעיתים נקודות ההומור נסתרות.

מה זה ביטוח סיעודי

על מה להסתמך? ביטוח סיעודי פרטי, קבוצתי או ביטוח לאומי?

איך מוכרים דירה?

מכירת דירה יכולה להיות תהליך מרגש אך מורכב, כדי לנווט בהצלחה במכירה, חשוב להבין את השלבים המרכזיים ה...

עורך דין משרד הביטחון בישראל

להיות עורך דין משרד הביטחון בישראל הוא תפקיד יוקרתי ומאתגר. ליועץ המשפטי יש חלק מכריע בהבטחת כל הפעו...

בגידה מהווה עילה לקבלת הכתובה והתוספת יחד עם פיצויי גירושין והכל בנוסף לחצי הרכוש המתקבל מאיזון המשאבים

חוק יחסי ממון התשל``ג- 1974 קובע כי במקרה של גירושין ופקיעת נישואין יאוזנו נכסי בני הזוג שווה בשווה ...




מאמרים אחרונים more




כרטיסי עסק חדשים more




קטגוריות פופולאריות more




עודכנו לאחרונה more




המלצות אחרונות more




עסקים מפרסמים מודעות דרושים בפרוסייטס more




עוד בפרוסייטס more